Jääkäripioneerien muistomerkki paljastettiin Schmardenissa

JP27:n jääkäripioneerien Schmardenin taistelun muistomerkki paljastettiin 25.7.2016 Latviassa. Paikalla oli todistamassa tätä historiallista tapahtumaa yli 100 hengen kutsuvierasjoukko ja yli 200 pioneeriaselajin ja jääkäriperinteen ystävää. Tilaisuuteen osallistuivat Latvian ja Suomen puolustusministerit. Tilaisuuden musiikista vastasi Kaartin soittokunnan vaskiyhtye, johtajanaan musiikkimajuri Pasi-Heikki Mikkola ja solistina oopperalaulaja Heikki Aalto.

Tilaisuuden aluksi otettiin vastaan Jääkärilippu ja Pioneerikoulun musta leijonalippu. Muistomerkki oli vielä verhottuna ja jääkäripukuun pukeutuneet reserviläiset toimivat kunniavartiossa. Muistomerkkitoimikunnan puheenjohtaja kenraalimajuri Juhani Kääriäinen kertoi lyhyesti muistomerkkihankkeen historiasta ja paljasti muistomerkin. Muistomerkin paljastuksen jälkeen kuulimme suomenkielisen kantaesityksen saksalaisten tekemään Schmardeniin.

Jääkärisäätiön tervehdyksen toi Jääkärisäätiön puheenjohtaja kenraalimajuri Jukka Pennanen. Suomen valtiojohdon tervehdyksen esitti puolustusministeri Jussi Niinistö ja Latvian valtiojohdon tervehdyksen puolustusministeri Raimonds Bergmanis. Suomen puolustusvoimien tervehdyksen esitti maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen. Enguren kunnan tervehdyksen esitti kunnanhallituksen puheenjohtaja Gundars Vaza. Lopuksi soittokunnan säestyksellä ja Heikki Aallon toimiessa esilaulajana lauloimme Jääkärimarssin. Tämän jälkeen liput poistuivat.

Tilaisuuden jälkeen kutsuvieraat siirtyivät kahvitilaisuuteen ja sen jälkeen Riikaan Latvian Suomen suurlähetystöön vastaanotolle.

Jääkäripioneerien muistoksi toteutettu Schmardenin taistelun 100-vuotispäivänä paljastettu muistomerkki, jääkärit kunniavartiossa
Liput saapuvat, edessä Jääkärilippu ja takana Pioneerikoulun musta leijonalippu
Kuvassa keskellä Latvian Suomen suurlähettiläs Olli Kantanen, edestä katsottuna hänen oikealla puolella puolustusministeri JUssi Niinistö ja vasemmalla Latvian puolustusministeri Raimonds Bergmanis, Jussi Niinistön oikealla puolella muistomerkkitoimikunnan puheenjohtaja kenraalimajuri Juhani Kääriäinen, Latvian puolustusministerin vasemmalla puolen Maavoimien konentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen sekä muuta paikalla ollutta kenraalikuntaa.
Kuvassa keskellä Latvian Suomen suurlähettiläs Olli Kantanen, edestä katsottuna hänen oikealla puolella puolustusministeri Jussi Niinistö ja vasemmalla Latvian puolustusministeri Raimonds Bergmanis, Jussi Niinistön oikealla puolella muistomerkkitoimikunnan puheenjohtaja kenraalimajuri Juhani Kääriäinen, Latvian puolustusministerin vasemmalla puolen Maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen sekä muuta paikalla ollutta kenraalikuntaa paljastetun Schmardenin taistelun muistomerkin edessä.
Pioneeritarkastaja eversti JOuko Rauhala ilmoittaa muistomerkin paljastustilaisuuden joukot puolustusministeri Jussi Niinistölle
Pioneeritarkastaja eversti Jouko Rauhala ilmoittaa muistomerkin paljastustilaisuuden joukot puolustusministeri Jussi Niinistölle

Schmardenin taistelun kansallinen 100-vuotis juhla.

Schmardenin taistelun kansallista 100-vuotis juhlaa vietettiin Korialla 23.7.2016. Juhlan ohjelma alkoi lipunnostolla, perinteisellä pioneeripaukulla ja seppeleen laskulla pioneerimuistomerkille. Samana viikonloppuna järjestetty valtakunnallinen pioneeri- ja suojelujotos päättyi juhla-alueelle. Lisäksi käytiin perinteinen pioneeri pataljoonien välinen kilpailu. Juhla-alueella oli järjestetty pioneeriaselajin kalustonäyttely. Varsinaiseen juhlan ohjelma sisälsi paraatikatselmuksen jonka otti vastaan pioneeritarkastaja eversti Jouko Rauhala. Mukana oli joukkoja kaikista pioneeriyksiköistä. Paraatikatselmuksessa eversti Jouko Rauhala piti juhlavuotta käsittelevän puheen paraatijoukoille.

Juhlassa palkittiin jotoksen kolme parasta partiota. Jotoksen voitti tänä vuonna partio Ruuti-Ukot. Lisäksi palkittiin muutamia henkilöitä pioneeriansiomitaleilla. Eversti Jouko Rauhala julkaisi ja palkitsi vuoden 2015 pioneerin, PAL:n pitkäsikaisen puheenjohtajan DI Aimo Hattulan. Aimo Hattula sai vuodeksi haltuunsa ritarimaljan sekä henkilökohtaiseksi muistoksi tästä vuoden pioneeri nimityksestä pioneeritarkastajan levykkeen puualustalla. Paraatikatselmuksen lopuksi pidettiin kenttähartaus.

Tämän jälkeen seurasi paraatijoukkojen ja kaluston ohimarssi. Ohimarssin vastaanotti pioneeritarkastaja eversti Jouko Rauhala, seurassaan kenraalimajuri Ahti Vartiainen ja PAL:n puheenjohtaja Aimo Hattula.

Eversti Jouko Rauhala (oikealla) luovuttaa ritarimaljan vuoden 2015 pioneeriksi valitulle DI Aimo Hattulalle (vasemmalla)

Ohimarssia vastaanottamassa (vasemmalta) kenraalimajuri Ahti Vartiainen, eversti Jouko Rauhala ja DI Aimo Hattula, ohimarssivuorossa KYMPIONP everstiluutnantti ST Vesa Valtosen johdolla

Valtakunnallisen pioneeri- ja suojelujotoksen Schmarden 100 vuotta, voittajapartio Ruuti-Ukot.

Puolustusvoimat kunnioittaa jääkäripioneerien taistelun 100-vuotispäivää Latviassa
Puolustusvoimat kunnioittaa jääkäripioneerien taistelun 100

MUSEO MILITARIAN UUDEKSI MUSEOJOHTAJAKSI ON VALITTU MIIA-LEENA TIILI

lehdistotiedote_Militaria_uusi_johtaja_on_valittu

PIONEERIASELAJIN KANSALLINEN PÄÄJUHLA KORIALLA 23.7.2016

Pioneeriaselajin kansallinen pääjuhla Korialla 23.7.2016

Kaikki pioneerit ja pioneerihenkiset, tervetuloa Korialle 23.7.2016!

Katso Korian ohjelma yllä olevasta linkistä!

Vierailijoilla on mahdollisuus tulla tutustumaan jotoksen kulkuun ilmoittautumalla 30.6.2016 mennessä. Halukkaat voivat ilmoittautua sähköpostiosoitteeseen: jotos2016(at)korianpioneerikilta.fi, otsikolla ”vieraaksi”.Puolustusvoimat kunnioittaa jääkäripioneerien taistelun 100